Studieteknik, del tre
Nu har jag delat med mig av studieteknik för läsning (del ett), skriftligt teoretiskt arbete (del två) och nu tänkte jag avsluta med del tre som handlar om konstnärligt arbete. Det finns säkerligen massa mer tips som jag inte kommer på nu men här är i alla fall the basics.

Lycka till!

Konstnärligt arbete:

Komma igång - För att komma igång brukar jag ofta ge mig själv ett tema, ord eller material som fascinerar eller inspirerar mig och som jag sedan undersöker. Var inte rädd för att frångå temat helt, kanske hittar du något ännu mer spännande på vägen. Ingången är bara en igångsättare och inte att du lovat att ditt arbete skall handla om just det.

Kill your darlings - Har du kört fast? Känns det som att du kommit så långt som du kan med just det här projektet? -> Gå vidare! Men ta med dig det du lärt dig in i nästa projekt så kanske du märker att båda projekten växer.

Tankekarta som metod - Jag gör ofta och många tankekartor när jag arbetar. Det låter och är rätt basic men är till stor hjälp. Ibland gör jag också omvända tankekartor om jag vill hitta den gemensamma nämnaren för tex flera projekt eller bara vill hitta en ny infallsvinkel som tar mig vidare. En omvänd tankekarta är precis vad det låter som, istället för att skriva en central punkt i mitten som du sen kopplar ihop till tankemoln så skriver du de små molnen först för att sen dra streck mellan dem och se om du hittar den gemensamma nämnaren som du sen sätter i mitten.

Material som metod - Ibland fascineras jag av material eller saker. Ibland behöver jag öppna en låda för att pilla lite på de där sakerna och så är jag igång. Kanske är du också sån? Kanske vill du undersöka ett material och fördjupa dig i det då är det din ingång och metod. Kör på och var inte rädd för att göra fel.

Lär dig känna igen din process - Typ det viktigaste du behöver. Se hur dina föregående arbeten tett sig, hittar du något samband? Hur gör du för att komma igång? Hur tar du dig vidare när du kört fast? Vad berör dina arbeten för centrala teman? När i processen upplever du den och den känslan? Är det alltid så? När en förstår sin process och hur en fungerar är alltihop enklare och en kan lära sig att släppa stressen som lätt blir när en kört fast eller så.

Gör det för din egen skull - Blev det inte som du från start sagt till folk att det skulle bli men du är nöjd? Stå för resultatet och tänk på att du inte behöver stå till svars för någon annan, det är faktiskt du och din process som tog dig dit. Och förhoppningsvis har du också lärt dig något och utvecklats på vägen. Gött va?

Processdagbok/loggbok/dokumentation - Dokumentera din process som ett led i förståelsen av hur din process ser ut. När du sen ska sammanfatta är det lätt att se tillbaka och se att man faktiskt lärt sig något eller kanske hittar man ny inspiration i något gammalt. Hellre för mycket dokumentation än för lite. Less är inte more i det här fallet. Tankar, foton, tankekartor med mera, alla former av dokumentation är bra.

Prata om det - Verbalisera ditt arbete både för dig själv eller med andra, för ibland kan det vara mycket enklare att förstå vad man gör när man måste verbalisera/förklara det för någon annan. Det kan också få polletten att trilla ner i vissa fall, kanske kommer det upp saker i samtalet med andra som gör att du kan ta ditt arbete till nästa nivå. Så, prata på! Och sök information och ta hjälp om du ska arbeta med något utanför ditt område.

Var orädd - (med risk att låta som en självhjälpsguru...) Kör på och tro att du kan, för du kan! Vissa saker behöver man göra för att ta sig och sitt arbete vidare. Och tänk inte resultat från början, då fastnar en lätt. Och glöm inte att det är okej att vara trotsigt ilsken emellanåt - det är bara du som utvecklas.


Inga kommentarer: