Min barndom i ett nötskal
Såhär års kan man till min stora glädje köpa kokosnötter på affären. Det har ni väl testat? Det är inte alls sådär torrt och trist som kokosflarn, nej, det är alldeles saftigt, lite sött, mumsigt och hälsosamt! Och ska man inte äta den själv kan man alltid hänga ut den till hungriga småfåglar. Många tror också att det är rakt omöjligt att öppna en kokosnöt, men se det är det inte.

Min pappa har lärt mig knixet, för att äta kokosnöt så här års det är tradition sen jag var liten, min barndom i ett nötskal (hi hi) kan man kanske säga. Knixet är att hålla nöten i handen, förslagsvis i en handduk, sen tar du ryggen på en tjock kniv och knackar hårt tvärs över fibrerna i skalet runt hela nöten. Slår du längs med fibrerna kan du stå å knacka länge... 



Inga kommentarer: