Kalendern 2012, lucka fjorton:
Skapa med filttyg
Man kan göra mycket av filttyg som att till exempel sy ärt eller doftpåsar, girlander att pynta med eller bajskorvar att leka med eller så kan du klä in sin kalender eller sy olika mobiler eller fodral till diverse saker.

Här hos How about orange kan du till exempel lära dig att göra en filtask i några enkla steg.

Idag tänkte jag visa hur man enkelt gör ett fodral eftersom jag behöver ett att förvara min ritplatta i.
Du behöver:
filttyg (finns billiga ark på Ö&B om man inte behöver så mycket, annars hittar du det på hobby/tygaffären)
tråd
nål
sax
eventuellt måttband (om du skall måtta för att sy ett fodral till en specifik pinal)
knapp, band eller blixtlås (om du vill kunna stänga ditt fodral)

Gör så här:
1. Måtta och klipp ut tygbitarna som du skall sy i
2. Lägg ihop tygbitarna, nåla och sy med stygnen som bilden nedan visar längs med alla kanter.
3. Sy fast eventuell knapp eller dragkedja.


Ps: detta blev kanske inte det vackraste jag gjort men uppfyller absolut sin funktion så här blev det kanske mer funktion över estetik.


4 kommentarer:

emma a sa...

bästa visingen på hur man broderar på det där sättet jag sett! för det är himla svårt att förklara utan bra bild.

gittilou sa...

hurra vilken bra lucka! snabbt och lätt med fodral i filt ju! att jag inte tänkte på det när jag skulle akutfixa ett fodral till datorn..

gittilou sa...

(därför man behöver din julkalender)

Elin Karlsson sa...

man kan kanske kalla det samhällsnyttiginformation då? :)