Kalendern 2012, lucka tjugo:
Läs en bok

Sen jag började plugga har det inte blivit lika mycket läst på fritiden. Kanske för att man läser så mycket kurslitteratur att jag inte vill se en bok när jag kommer hem. I somras bestämde jag i alla fall att det var dags att damma av bokhyllan för att det ju är ett sånt bra sätt att varva ner på. 

Men i denna lucka tänkte jag inte komma med några boktips till er, jag tänkte istället be om boktips från er. 

Kom igen, tipsa mig!

Tack å bock.

Ps: jag gillar inte deckare. 

3 kommentarer:

Anna J sa...

Åh, en till som inte gillar deckare! Ok, här kommer ett gäng som jag tycker både är fint skrivna och som kittlar fantasin, indelade i mina egna favoritgenrer:
- Böcker där gränsen mellan verkligheten och saga suddas ut, där märkliga händelser och sammanträffanden sker och man (till skillnad från i deckare) inte får alla svar snyggt uppdukade i slutet: New York-trilogon av Paul Auster (Stad av glas, Vålnader, Det låsta rummet) och en del böcker av Haruki Murakami, tex Kafka på stranden och Sputnikälskling. Jag skulle nästan vilka kalla dem för moderna spökhistorier.
- Verklighetsbaserade böcker om synnerligen dramatiska människoöden och märkliga mänskliga handlingar som slutar i ond bråd död: I skuggan av ett brott av Helena von Henschen och Doktor Romand av Emmanuel Carrere. Utgångspunkten är fruktansvärda brott som vi inte kan förstå, men till skillnad från i en deckare får man redan från början reda på vem som gjorde vad och hur, och först sen får man följa med i gärningsmannens (och ibland offrens) levnadshistoria och se hur det ena ledde till det andra.
- Tillbakakaka-genren - böcker om kvinnor som får nog och hämnas på samhället/patriarkatet. Ofta med stor dos svart humor. Tex Ambition av Julie Burchill, Ta vad man vill ha av Louise Boije av Gennäs, En jävla helg (eller Dirty weekend) av Helen Zahavi, Rädslans geografi av Anja Snellman, och Foxfire av Joyce Carol Oates (här ordnade efter mest till minst grad av humor). Kanske säger det mer om mig och min tillbakahållna ilska att jag tycker att de här böckerna är så vansinnigt roliga...
- böcker som mest är himla roliga och härliga att läsa: som Alla familjer är psykotiska av Douglas Coupland, Naiv.Super av Erlend Loe, Vi i villa av Hans Koppel, Böckerna om Robin Hudson av Sparkle Hayter (Hårda bullar, Snälla flickor, Riktiga karlar - visserligen med ena foten i deckargenren, men roliga och med coolaste anti-hjältinnan någonsin) samt Howl's moving castle av Diana Wynne Jones.

Hoppas att någon av dem faller i smaken!

gittilou sa...

drömfakulteten av sara stridsberg, niceville av kathryn stockett.. fortsättning följer..

Elin Karlsson sa...

Tack för tipsen kära ni!
Nu ska Karlsonsskan investera i bokhyllan :)