Kalendern 2012, lucka elva:
Stickad sittdyna
För ett par år sen fick jag två fina sittdynor av min arbetskamrats mamma som stickat dem själv. Dynorna har tjänat väl både på balkongen och nu i köket men börjar bli lite slitna, så jag tänkte med samma teknik tillverka nya av alla små restgarner som jag har liggandes. Det är ett perfekt sätt att ta tillvara på det man redan har och förvandla det till någonting fint.

Du behöver:
garn
stickor
stoppning (jag brukar köpa små kuddar för en femma på Ikea eller loppis för stoppningens skull)
nål
sax

Gör så här:
1. Sticka en lång halsduksorm med vanlig avig och räta av dina restgarner, cirka 8-10 maskor bred.
2. Vik din halsduksorm på mitten och trä garn på nålen och börja fästa längs kanterna, allteftersom du syr igen kanterna petar du också in stoppningen. Vill du ha ett handtag på din dyna så lämnar du en del ovikt (se bild) Tänk på att inte stoppa den för hårt eftersom det då blir svårt att få till en fin cirkel.
3. Nu har du en lång korv som du ska rulla ihop till en spiral. Börja inifrån och fäst med nål och garn allteftersom du jobbar dig runt. Önskar du handtag så fäster du handtagets ändar och tänk på att sy igen hålet för stoppningen så att den inte ramlar ut.




3 kommentarer:

emma a sa...

va FIIIINT!!!

gittilou sa...

vill göra!!!!

Elin Karlsson sa...

Gört! det är görenkelt, snyggt och jädrigt smart!