Den första bildlektionen
Som jag berättade häromdan så höll jag i veckan tillsammans med Moa vår alldeles egna och första bildlektion någonsin. Vi hade helt fått fria händer så vi kom fram till att vi ville ha en workshop kring temat gränser. Lektionen var 60 min för åk9.

Innan lektionen börjat hade vi förberett och ställt i ordning borden så att de bildade fyra olika stationer med en teknik/material på varje som eleverna skulle testa på stora pappersark.

Station 1: kollageteknik med tidningspapper, tidiningsutklipp, färgade papper, sax och lim.
Station 2: vattenfärg i alla kulörer utom svart.
Station 3: trediemansionell yta,
med hjälp av wellpapp, silkespapper, tråd, lim och sax.
Station 4: svartvitt med svarta och vita papper, silkespapper, tidningar, svart och vit vattenfärg, sax och lim.

Introduktion:
Först presenterade vi worksho
pen och visade kollagebilden om gränser. Sen ställde vi frågan "vad finns det för gränser" till eleverna, och vi fick många bra svar som vi sen diskuterade.

Steg 1:
Efter det så delade vi in eleverna i fyra grupper o
ch förklarade att uppgiften gick ut på att gå upp i storlek med det stora pappersarket, att (respektfullt) gå över varandras gränser i den gemensamma bilden. Samt att gå in och måla på det som någon annan påbörjat inte handlar om att förstöra utan att lyfta fram det som någon annan gjort och utveckla det. Min "lilla del" av pappret finns inte utan alla jobbar tillsammans för att fylla gruppens ark, för att det skulle bli enkelt fick grupperna rotera runt sina ark.

Steg 2:
Nästa steg blev att alla grupperna skulle rotera och prova på de andra gruppernas stationer, så att alla eleverna tillsammans arbetat på alla
gruppernas ark. När alla prövat varje station fick de i uppgift att ta med sig en teknik från varje station tillbaka och använda till arket på stationen där de började. Och precis som innan skulle de även här försöka fylla hela arket och rotera runt det.

Steget 3:

Att välja ut en egen del med hjälp av en mall (på 10x10cm som Moa och jag förberett) och sen klippa ut. Alla klassens delar monterade vi sen upp på ett stort ark som vi satte upp på väggen. Vi samlade eleverna och pratade om vad vi hade gjort och gav dem några frågor att ta med sig och tänka på:

_ Hur kändes det?
_ Kunde jag s
läppa kontrollen?
_ Är det alltid slutresultatet som är det viktiga, får man ut någonting på vägen som är lika viktigt?


Några närbilder från kollage-stationen.

Närbilder från det svartvita arket.

Det var jättekul att göra och eleverna uttryckte sig också positivt så det verkar som en hit.
Så här såg resultatet ut:


Translation: this is what the students made during my very first own art lesson. Read more about it -> here <-.

2 kommentarer:

gittilou sa...

sjukt imponerad att ni fick eleverna "dit ni ville", idén är också väldigt spännande och något som svensk jävla skola behöver.

/din segkommenterande vän i nöd och lust

Elin Karlsson sa...

haha tack du :) Ja även fast saker å ting inte blev som vi planerat så hann vi ändå med alla momenten vi tänkt. kändes bra och det verkade som att de tyckte det var riktigt kul också. sen ska man ju alltid gå in med tanken att ingenting blir som man planerat.. due to den mänskliga fakotrn.