kl 21:42
"kan inte"

kidsen som jag jobbar med var lite motvilliga till att rita upptäckte jag de första dagarna jag var med dem. de ritade bara med såna plastmallar som man lägger ovanpå pappret och sen fyller i eller färglade i målarböcker. jag vill typ kasta de där plastmallarna för hur fantasieggande är de liksom?
söndercurlade som de är sa de att de inte kunde rita och att de inte var bra på det, de skyggade till och med när jag försökte få dem att klippa pappershjärtan när vi julpysslade, "jag är inge bra
på att klippa" lät det. jag svarade att alla kan rita/klippa och att man inte kan bli bättre om man inte prövar. sagt och gjort. jag höll i min allra första bildlektion någonsin i veckan och det gick bra. när de upprepande gånger frågade "hur gör man nu?" och "hur ska den se ut?" sa jag att man fick göra sin fågel precis som man ville och tyckte att den skulle se ut, att ingenting var rätt eller fel samt att i fantasin finns det inga gränser. de gjorde jättefina pappersfåglar som numera hänger i taket i klassrummet, alla helt unika och fina (tyvärr har jag inga bilder på det). idag såg jag dessutom inte en enda som använde plastmallarna, till och med det stökigaste barnet satt lugnt ned och ritade på fri hand hela eftermiddan på fritids.
jag har verkligen inte sååå höga tankar om mig själv att jag tror att jag är någon sorts inspirationsguru, nej nej men idag blev jag faktiskt glad över att de på eget initiativ ville rita och pyssla. utan plastmallar! heja!

denna fina julteckning fick jag av ett av kidsen idag, och visst kan de rita!?

translation:

trying to learn the kids to draw and show them how fun arts and crafts are. i got this drawing from one of the kids today, it's so good don't you think? it's a classic swedish "luciatåg".

4 kommentarer:

Neonsvart sa...

fan va coolt! Grattis! du hjälpte dom nog jätte mycket! tur att du hade tålamod! va gött att det finns bra bildlärare som du! mer sånt!

Elin Karlsson sa...

ja jag hoppas att jag gett dem någonting iaf. men vet inte hur stor del. och som sagt vill jag inte ta åt mig äran.
jag tycker de är jätteduktiga!

emma sa...

nice. och såklart blev det fåglar. btw så har jage ne eller två bilder från london förra helgen på fåglar till din samling.

Elin Karlsson sa...

tack emma! jag såg det på din facebook. det tackar jag för. men haha vad var det för ställe som hade massa döa fåglar hängandes sådär mitt i london?