(Jul)Kalendern, del ett:
Vik en pap
persstjärna

Hej och välkomna till mitt allra första (Jul)Kalenderinlägg. Som premiär tänkte jag visa er hur man i några enkla steg viker en pappersstjärna.

Du behöver:
6 stycken A4 pappe
rsark i valfri färg, 1 sax, 1 limstift, penna, linjal, häftapparat (eller tejp) och så tråd för upphängning

Steg 1:
Vik dina pappersark och
klipp sedan bort de överflödiga pappersbitarna som pilarna visar.

Steg 2:
Nu skall du ha sex likadana vikta trianglar. Lägg linjalen mot toppen på din triangel (se till så att det blir rakt) och rita sedan ett tunt streck till nederkanten av triangeln.
Upprepa på alla sex trianglar. Strecket underlättar när vi i nästa steg skall måtta och klippa.

Steg 3:
Måtta och markera ut ungefär 1,5 cm tjocka fält som bilden visar, rita samma sak på båda sidor om mittenmarkören. Upprepa detta på alla dina trianglar. Klipp sedan längs linjerna in mot mittenmarkören, viktigt är då att du inte klipper hela vägen utan stannar några millimeter innan mittenmarkören.

Har du gjort rätt bör dina papper när du vecklar ut dem se ut som på bilden nedan:

Steg 4:
Lyft upp kanterna på den innersta "fyrkanten" och limma ihop.

Vänd på pappret och göra samma med nästa "fyrkant", upprepa tills du limmat alla "fyrkanterna". Viktigt här är att du kommer ihåg att vända på steken innan du limmar nästa fyrkant. Gör detta med alla dina papper.

Du bör nu ha sex figurer som ser ut såhär:

Steg 5:
Nu ska vi sätta ihop själva stjärnan så fram med häftapparaten (eller tejprullen). För ihop ändarna på två figurer så som bilden visar och häfta ihop. Gör samma sak med två av de andra figurerna.

Häfta ihop de båda med varandra, som bilden nedan visar.

Fäst de två återstående figurerna i stjärnans mitt med häftapparaten (se pilen i bilden ovan). Sen häftar du samman delarna så som pilarna i bilden nedan visar. För upphängning fäst ett snöre vid stjärnan.

Färdig!

Jag hoppas att beskrivningen var lätt att förstå. Eftersom Kalendern är tänkt att vara lite interaktiv så får ni gärna lägga upp bilder på stjärnan på era egna bloggar eller skicka till mig om ni viker en egen. Eller dela med er vad ni tyckte om det hela, då skulle jag bli jätteglad!

Imorgon öppnar vi "lucka" två. Tills dess, tack för att ni tittade.


Translation: Advent calender, day 1: How to make your own paper star.

9 kommentarer:

emma sa...

urtjusigt elin! jättebra bilder som visar!

Elin Karlsson sa...

Va roligt! Tack :)

Sanna sa...

Underbart pedagogiskt! :)

Elin Karlsson sa...

Tack, va bra! Jag var lite orolg över att det kanske var svårt att förstå. Men också ett bra sätt att öva mina pedagogiska kunskaper på :)

gittilou sa...

wow vad du är driftig! jag som sörjde lite idag att jag inte har nån kalender.. och vad fick jag?! den bästa man kan tänka sig!! <3

Elin Karlsson sa...

haha åh så bra! Ja nu har du en följetong tills den 24:e! :)

maery sa...

den där stjärnan går inte av för hackor! jag önskar att jag hade tålamod göra en sådan.

Malin Ahlin sa...

En sån borde jag göra. Tack för tipset!

Elin Karlsson sa...

Ja, gör det! Görenkelt och fint :) Lycka till!