(Jul)Kalendern, dag nitton: Presenttips: hembakt knäckebröd

Som jag berättade i gårdagens lucka så har jag och Sebastian julstökat hela helgen, förutom marmeladen jag visade igår har vi även bakat knäckebröd. Det blev galet gott, lagom syrligt och knaprigt.
En bra julklap
p till den som har allt.

Knäckebröd på grovt rågmjöl (till ca 20 brödkakor)
50 gram (1 paket) jäst
5 dl ljummet vatten
1 1/2 tsk salt
1/2 kg (1 liter) grovt rågmjöl
2 dl vetemjöl + rikligt med mjöl till utbakning

Gör så här:
Lös upp jästen i en bunke i lite av det ljumma vattnet. Häll i resten av vattnet, saltet och rågmjölet. Blanda sedan även ner vetemjölet.

Arbeta degen kraftigt, antingen för hand eller med köksmaskin. Strö lite mjöl över degen, täck bunken och låt degen jäsa i kylskåp i 12-24 timmar. Om man låter brödet stå mer än ett dygn blir det syrligt.
Knåda den jästa degen i bunken.

Häll ut degen på väl mjölat bakbord, dela den i 20 bitar. Kavla sedan ut en kaka åt gången. Vänd flitigt och var lätt på handen så går det bra.

När kakan är tillräckligt tunn ska den naggas med kruskavel (eller gaffel). Blir det hål gör det ingenting. Flytta över kakan till en bakplåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter på 225-250°c. Låt dem svalna på galler och förvara sedan torrt.

Lycka till!

Och ps: tro inte att jag är någon som bakar och stökar i köket jämt å ständigt, denna helg var ett undantag. ds

Translation: Advent Calender, day nineteen: Christmas gift idea: Crisp bread. See recipie -> here <-.

4 kommentarer:

gittilou sa...

GOTT! hemgjort knäckebröd är ju så nommigt.

Emma sa...

Hehe. Sötelin, det vet vi ju att du älskar att stöka - ibland.
ses snaaaaart.
x

Elin Karlsson sa...

Mahj gahd verkligen inte, jag tycker till skillnad från dig som bakar i tid å otid, inte alls om att baka, det är snökigt, kladdigt och mycket att diska efteråt. men jag äter gärna :)

emma sa...

Titta vad fint knäckebröd, kan tro att det var smackert! jag älskar knäckebröd !