blindtarmshistorien
för en vecka sen åkte jag akut med ambulans in till sahlgrenska sjukhuset med en inflammerad blindtarm. vid den här tiden hade jag legat där i tolv timmar (och i ungefär ett dygn innan vi for in) utan smärtstillande i väntan på att få tillbaka provsvar för att bli inlagd. jag var ganska borta hela tiden och minns inte mycket.


på måndagen blev det sedan konstaterat att min blindtarm var inflammerad och jag blev anmäld till operation. eftersom sjukhuset är så stort och att blindtarmsoperationer inte är prio ett så var det ovisst när själva operationen kunde ske, så tills dess låg jag på avdelning med dropp och smärtstillande. (droppingången blev inflammerad så det blev strul och ont med den) men sen hade jag tur och blev rullad till operation redan på eftermiddagen samma dag.


själva operationen gick bra och de tog även odlingar på andra åkommor jag har vilket var skönt, därför tog också operationen lite längre än vanligt. sedan låg jag på uppvaket där sköterskorna var mycket goa och passade upp på en med smärtstillande och snälla ord som gjorde situationen enklare.


sedan fick jag vara kvar på sjukhuset i två dar, varav en natt var helt fruktansvärd pga att jag fick panikångestattacker för att jag inte kunde andas. under operationen blåser de upp en med gas och när gasen sen ska ut värker det i muskler och ben, och i mitt fall som ett tryck över bröstkorgen som gjorde det svårt att andas. tack vare sköterskornas tröstade ord, smärtstillande och lugnande medicin klarade jag av det.

nu har jag varit sjukskriven och hemma i några dagar. det går sakta men säkert åt rätt håll även om det fortfarande gör ont i operationssåret (att nysa gör tex helt fruktansvärt ont). jag är väldigt stolt över mig själv som klarat av detta utan alltför stor panik och tårar, samtidigt som jag är väldigt glad över att ha sebastian som underlättat, tagit hand om och hjälpt mig både innan och efter operationen.

det känns också otroligt skönt att vara en tarmskrutt färre!
och tack alla för fina ord på telefon, facebook och sms.

translation: a week ago i got admitted to hospital. i needed to have surgery to remove my appendix. all went well and now i'm slowly getting better.

2 kommentarer:

emma sa...

ja fy fan, jädra tarm! Jag har tagit bort min med så jag har lite koll på hur det kan kännas efteråt. Jag har precis ärr på samma ställen som du kommer få! (De är pyttesmå). Kram kram! Hoppas att slutar göra ont i såret snart! KRAM KRAM

Elin Karlsson sa...

ah just ja det visste jag ju. skönt å höra, man vill ju inte ha tre giganto-ärr över magen. kram!