kl 21:51
helgens lyxmat, del ett

första matlaget får bara plus. det här var supergott verkligen! receptet är som sagt taget ur nyaste numret av "allt om mat" och är beräknat till fyra personer.

sesam- och chilidressad tofu med nudlar
150 gram shiitakesvamp eller 50 gram torkad och blötlagd
rapsolja
2 krm salt
350 gram äggnudlar
150 gram rödbetsskott (mangold)
150 gram skalade sojabönor
1 paket tofu (silken firm dvs en fastare sort)
1 1/2 durumvetemjöl

1 vitlöksklyfta
1 msk rostade sesamfrön
3 msk ljus sojasås (tex kikkoman)
1 msk sesamolja
1 tsk riven ingefära

2 tsk kimchichili eller grovmalet chilipulver
1 tsk ljus sirap
2 salladslökar
gör så här:
skala och stöt eller mosa vitlöken i en mortel. tillsätt sesam
fröna och stöt dem med vitlöken. blanda ner soja, sesamolja, ingefära, kimchichili och sirap. strimla salladslöken och blanda ner den i såsen. späd ev med lite vatten, såsen ska vara ganska tjock och trögflytande.

skiva och stek svampen i olja 3-5 min, tills den blir knaprig. salta lätt. koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. woka eller fräs hastigt nudlar med rödbetsskott och bönor i olja. håll varmt.

skär tofun i 2x4cm stora kuber. vänd dem i mjöl. stek försiktigt i olja på medelvärme i omgångar tills de får en fin gyllenbrun yta, ca 2-3 min per sida. servera med chilisås, nudlar och svamp.

jag hade glömt köpa salladslök så istället tog jag vanlig
rödlök vilket funkade bra. kimchichili hade vi ingen så jag tog chilipasta istället, har man inte det så går sambal olek också bra.
till efterrätt; det västerländska påhittet, lyckokaka.

translation:
recipe in english ->
here <- i really recommend you to try this, it's delicious! and stay tuned for pizza making tomorrow.

4 kommentarer:

emma axelsson sa...

Amen hallå vad GOTT det ser ut elin! Värsta mästerkocken liksom.
//Emma

Elin Karlsson sa...

and it was amaziiing! :) tackar!

testlagat vetja :)

gittilou sa...

men, har jag inte skrivit nåt på helgmaten? vatusan. jaja, top notch ser det ut! jag blir imponerad av dina matambitioner, jag är så mat-lat. men idag provade jag faktiskt att laga bulgur.. avancerat, haha. puss!!

Elin Karlsson sa...

vågat av dig! :) sånna däringa exotiska nymodigheter. ujuj. haha.

tack ska du ha. du får komma och smaka!