kl 19:20
lunchen

dagens lunch tillsammans med sabina bestod av tomatsoppa och gremolatabröd med basilika och citron. så gott att jag delar med mig av receptet.

tomatsoppa
du behöver:
en ask körsbärstomater
en tesked tomatpuré
en burk krossade tomater
chili (färsk eller pulver)
röda linser (kan uteslutas men jag tycker det blir mer mättande och matigt med)
paprikapulver
en buljongtärning
en vitlöksklyfta
ca en liter vatten
färska eller torkade örter (jag tog basilika och persilja)
om man vill kan man även hacka ner lite röd paprika också. hacka tomaterna, pressa vitlöken och häll dem i en djupare gryta. bryn lite snabbt innan du tillsätter resten av ingredienserna. låt koka 5 minuter. mixa sedan med en stavmixer. krydda efter smak.

gremolata
du behöver:
en vitlöksklyfta
ciabattabröd eller liknande
rivet citronskal från en citron
salt och peppar
färska örter (jag tog basilika och persilja)
lite lite olivolja
ca en matsked med citronsaft

hacka örterna, pressa vitlöken och blanda med resten av ingredienserna. bre på brödskivorna. värm i ugn, på 225°c grader i ca 1-3 minuter.
lycka till!

translation:
the lunch.
tomatosoup, gremolatabread with fresh basil and lemon. read the recipe in english -> here
<- (some of the google translations are at bit crazy but you'll get it anyway i hope)

Inga kommentarer: