kl 23:31
de är friska nu men de behöver banta

jag har inte skrivit någonting om det här men eftersom att gördis och temla har en fanclub så ville jag uppdatera er på läget. för några dagar sen var jag i upplösningstillstånd eftersom att gördis vägrade äta, tappade en stor del av pälsen på ryggen, mjällade och var allmänt dåsig. temla hade liknande symptom men inte fullt lika allvarligt. jag grät och kände mig som en fruktansvärd moder som inte fattat att hennes älsklingar var sjuka.
nåväl, efter att jag lugnat ner mig lite ringde vi till veterinären som gav oss en tid samma dag. och domen lät: de måste banta! minst ett kilo var. mina små barn är överviktiga så nu går de på diet på veterinärens order. förutom det så skrapade de pälsen för parasiter för att utesluta skabb, de hittade inget men gav dem ändå vaccin och sprutor och annan medicin. de har varit lite dråsiga i några dagar, vilket veterinären sa var normalt efter sprutorna. men idag var de på hugget igen. de blev jätteglada när jag klippte till årets första kvistar med knoppar och blad åt dem att gnaga på. sen fick de också lite maskrosblad. mat är kärlek..

jag hoppas att veterinären inte blir arg.


NU ska de gå på diet.

2 kommentarer:

Sara-Vide sa...

Hur bantar en kanin?! Dom äter väl bara sallad ändå?

Elin Karlsson sa...

haha ja typ.. eller ja mina kaniner får diarre av sallad så det blir inte så mkt av det.
vi fick kostråd av veterinären,man behöver bara ge dem hö och sen typ två matskedar med pellets på kvällen. veterinären sa också att det där att man ger dem pellets/torrfoder är en kvarleva sen man födde upp kaniner för pälsens skull och då ville ha dem så stora som möjligt.

så kort sagt, mindre av all mat man ger dem.

haha, jag är rätt nyfiken själv på hur det ska gå, men jag kan återkomma!